En bakdörr var rätta ingången till jobbet

Nytt jobb och ny hemstad. För Jonas Pettersson blev Lernias nära kontakt med näringslivet en fullträff. Dessutom har Stöd och matchning gjort honom bättre rustad inför framtida karriärutmaningar.

Lågpriskedjan Dollarstore säljer alltifrån sneakers till schampo och husgeråd och är i snabb expansion över landet. Den 20 maj öppnade företaget sin allra senaste butik, den 41:a i ordningen, i Säffle. En av de allra gladaste butiksmedarbetarna är 27-årige Jonas Pettersson som fått nytt jobb efter en tid som arbetslös.

– Det är en allmän visstidsanställning på 30 timmar i veckan till att börja med, men under sommaren då det kommer många kunder och det är mycket att göra, ska jag arbeta heltid. De var noga med att vi skulle bli ordinarie personal och det kändes förstås bra.

Totalt nyanställdes sju personer som i dag arbetar under en butikschef. Att Jonas ens fick möjligheten att komma på intervju var tack vare Lernia i Karlstads kontakter med det lokala näringslivet.

– Tjänsten var inte utannonserad utan vi blev rekryterade via Lernia. När Dollarstore hörde av sig till dem fick vi som var intresserade åka på intervju nästan direkt. Sedan tog det max en vecka innan jag blev erbjuden jobbet. Då insåg jag att det var dags att börja packa eftersom jag bodde i Sunne. Men det fanns ingen tvekan om saken och som tur var fick jag tag på en nyrenoverad hyresrätt direkt.

“Min handläggare på Lernia har helt klart varit nyckeln. ”

Det var i mars som Jonas påbörjade Stöd och matchning i Lernias regi och programmet tog fart direkt. Förutom personlig coachning och eget arbete genomfördes gruppaktiviteter två gånger i veckan. Till exempel fick deltagarna åka ut och hälsa på hos olika företag, vilket Jonas tyckte var väldigt givande.

– Bland annat besökte vi ett av hotellen i Karlstad och fick en bild av hur det kan vara att jobba på ett hotell. Det var väldigt kul och bra att få den inblicken.

Intervjusituationer var han redan van vid då han varit på många jobbintervjuer tidigare. Men möjligheten att utbyta idéer och ge feedback till varandra i gruppen var också nyttig. Jonas känner att han utvecklats och vuxit både yrkesmässigt och som person.

Fast det som i slutändan ändå gav honom jobbet var hans personliga handläggare på Lernia som matchade fram honom.

– Min handläggare på Lernia har helt klart varit nyckeln. Hon har hela tiden haft krokarna ute, och just att hon varit så aktiv och sett var företagens behov och mitt behov legat, och om jag kunde tänka mig att flytta, har verkligen hjälpt och sporrat mig mycket. Hon har varit en direktingång till företag, helt enkelt.

Jonas vet att han både trivs och passar bra för att arbeta i ett serviceyrke, och han har erfarenhet av både butiksarbete och kundservice att backa upp det med. Men om han i framtiden ändå skulle vilja pröva nya karriärvägar, och kanske inom en helt ny bransch, kommer han att ha användning av den kartläggning över tänkbara utbildningar som ingick som moment i Stöd och matchning

– Just nu känns det väldigt hoppfullt. Vi i arbetsteamet i butiken fungerar bra tillsammans så jag tror att vi kommer att jobba ihop ett bra tag framöver. Om jag sedan vill ändra bana åt ett annat håll så ligger det längre fram i tiden. Nu vill jag bygga upp min arbetslivserfarenhet och jag satsar allt på att växa in i min nya roll på Dollarstore, säger Jonas Pettersson.

“Tjänsten var inte utannonserad utan vi blev rekryterade via Lernia.”

Jonas Pettersson
Butiksmedarbetare

Vill du veta mer?

Öppna/Stäng

Stöd och matchning

Öppna/Stäng

Du väljer själv vem som ska hjälpa dig hitta ett jobb som matchar dina kunskaper och önskemål - stöd och matchning. Läs mer om stöd och matchning på Lernia här.

Fler referenser om Lernia

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600.

Chatt

Chatt

Välkommen att chatta med oss! 

Börja chatta