"Det är vår skyldighet att ta ansvar och bidra till ett bättre samhällsklimat."

När Västeråsungdomar tröttnar på skolan och är i akut behov av en paus i tillvaron kommer ibland lösningen från ett lite oväntat håll. 

Fyra medarbetare på Ica Maxi ståendes vid butikshyllorna.

Det är fredag morgon på Ica Maxi Erikslund i utkanten av Västerås, en av de största matbutikerna i området. Pallar, kartonger, rykande färskt bröd och leveranser av färsk frukt trängs om utrymmet i butiksgångarna. Än så länge är det inte så många kunder i butiken men inom några timmar ska Ica Maxi stå redo att möta alla de tusentals kunder som ska storhandla inför helgen. Intensiteten ligger i luften, personalen jobbar fokuserat och snabbt för att möta deadline.
– Vid klockan tolv ska varorna stå på hyllorna, alla pallar vara borta ur butiken och personalen redo att möta kunderna. Det är nu det gäller – och det är en tuff uppgift som ställer höga krav på vår personal, säger Helena Persson.
Helena är rekryteringsansvarig på Ica Maxi Erikslund. På vägen upp till kontoret hänger porträttbilder på alla medarbetare och det stora persongalleriet visar företagets ambition att skapa mångfald.
– Vi är en relativt stor arbetsgivare i Västerås och jag tycker faktiskt att det är vår skyldighet att ta ansvar och bidra till ett bättre samhällsklimat, säger Helena. Rent konkret handlar det om att erbjuda möjligheter till personer som kanske annars skulle ha svårt att komma in på arbetsmarknaden, att stötta skoltrötta ungdomar genom att kombinera skola och arbetsliv samt erbjuda praktikplatser.

Butikens höga ambition ställer krav på rekryteringsprocessen och Helena använder flera olika kanaler för att möta behovet av att hitta bra medarbetare. En viktig del är det samarbete som Ica Maxi Erikslund etablerade med Lernia i början av 2014. Lernia skräddarsydde en kurs som riktade sig till arbetssökande som var intresserade av att jobba i livsmedelshandeln. Startskottet för projektet gick när Arbetsförmedlingen kallade runt 100 personer till en informationsträff om kursen och de karriärmöjligheter som projektet erbjöd. Helena och några av hennes butikskollegor var med på presentationen och berättade vad de förväntade sig från blivande medarbetare.
– Vi körde en speeddating och ganska snart hade vi vaskat fram 25 personer som vi ville gå vidare med och erbjuda en plats på kursen.

“Det positiva med den här kursen och praktiken är att alla deltagare har fått personliga arbetsintyg som förhoppningsvis underlättar deras framtid på arbetsmarknaden.”

Kursen inleddes med fyra veckors teori hos Lernia där deltagarna fick lära sig mer om branschen, livsmedel, kundbemötande och ergonomi. Därefter blev det en period där teoriavsnitten kombinerades med praktik hos Ica Maxi Erikslund. Deltagarna fick ett schema i butiken med samma arbetstider som Icas egen personal och en handledare. Kursdeltagarna cirkulerade på olika avdelningar i butiken och fick känna på och utföra allt det som en Ica-medarbetare gör under en arbetsdag.
– Efter kursen kunde vi erbjuda tolv av kursdeltagarna ett sommarjobb och efter sommarperioden fick tre av dem en tillsvidareanställning. Det positiva med den här kursen och praktiken är att alla deltagare har fått personliga arbetsintyg som förhoppningsvis underlättar deras framtid på arbetsmarknaden.

I år är behovet av sommarpersonal något mindre än tidigare men Ica Maxi Erikslund kommer ändå att genomföra ytterligare en kurs i samarbete med Lernia för att säkerställa butikens rekryteringsbehov.
– Vi har haft ett bra och smidigt samarbete med Lernia och jag uppskattar att de lyssnar på våra behov, säger Helena. Tillsammans kan vi utveckla och finslipa programmet – och inför kommande kurser vill vi gärna ta en mer aktiv del i de teoretiska kursmomenten.

“Efter kursen kunde vi erbjuda tolv av kursdeltagarna ett sommarjobb och efter sommarperioden fick tre av dem en tillsvidareanställning.”

Helena Persson
Rekryteringsansvarig, Ica Maxi Erikslund, Västerås

Kundservice

Öppna/Stäng
0771-650 600 Vardagar 8-16.30

Kontakta oss här!

Fler referenser om Lernia

Alexandra Frykstedt, tidigare elev på Lernias rekryteringsutbildning till fordonsmontör.

““Bara någon vecka efter praktiken började jag jobba på Volvo som anställd genom Lernia.””

Alexandra Frykstedt
Fordonsmontör, tidigare deltagare vid Rekryteringsutbildningen till fordonsmontör

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600.

Chatt

Chatt

Välkommen att chatta med oss! 

Börja chatta