Vässa rekryteringen med Linkedin

Med drygt 2,5 miljoner användare i Sverige och en miljon sökningar per dygn är Linkedin en maktfaktor i rekryteringsfrågor. Men använder du det på rätt sätt?


Entreprenören Olle Leckne förstod tidigt värdet av Linkedin och la upp sin profil redan för över tio år sedan. I dag arbetar han med att hjälpa andra att få ut mesta möjliga värde av nätverket.

Det tipsas ofta hur den jobbsökande ska vässa sin profil, men hur tycker du att den som letar efter en ny medarbetare ska tänka kring Linkedin?

– Mitt hetaste tips ur ett rekryteringsperspektiv är att se till att engagera företagets egna medarbetare på Linkedin. Om ni kan få dem att berätta vad de gör och hur roligt det är att arbeta hos er har ni bästa ambassadörerna, säger Olle Leckne. Och för att lyckas med den strategin är det avgörande att ledningen är med och stöttar utvecklingen, menar han. 

LinkedIn-experten Olle LeckneVilka misstag ser du att den som ska rekrytera gör när de använder Linkedin?

– Det vanligaste är att man har för bråttom och därmed lägger ut dåligt genomarbetade annonser, där det inte står ordentligt vad det är man vill ha och vem man söker. Risken är att du lägger tid på rekrytering som du ändå snart får göra om.Rätt använd är annars annonsering på Linkedin mycket användbart, menar Olle Leckne.

– Du kan lägga ut jobbannonser på många olika sätt, bland annat kan du använda funktionen ”job search” som automatiskt matchar din annons med kandidater med rätt profil. Personen som ser din annons kan också gå vidare och se hur många som har sökt jobbet och så vidare. Den stora fördelen med Linkedin-annonser är att du ökar din räckvidd.

Om jag nu hittat en potentiell kandidat, finns det några tips på hur jag kan ”läsa mellan raderna” kring hur personen är redan innan vi träffats?

– Den stora fördelen med Linkedin är att du direkt kan se personens nätverk och rekommendationer. Är det en säljare du söker är det en stor fördel om du ser att den personen redan har kontakter i företag som ni är intresserade av att göra affärer med. En annan fördel med Linkedin är att du som rekryterare ofta kan göra en bedömning om personen och företagets värderingar stämmer överens, med hjälp av hur kandidaten presenterar sig själv. En Linkedin-profil kan också få varningsklockor att ringa. Är det en person som har en inkomplett profil och nästan inga rekommendationer kanske det säger något om att det är en person som inte har koll på sitt personliga varumärke.

Finns det risk att jag som rekryterar lägger för stor vikt vid Linkedin-profilen?

– Letar du till exempel efter en IT-expert av något slag finns det stor risk att den personen är så eftertraktad att den medvetet skapar en profil som inte ser särskilt het ut. I de fallen är det bättre att söka sig in i de expertgrupper som finns på Linkedin. De som konverserar mest med andra där är ofta de som är mest intressanta – och tar du kontakt där får du ofta bra tips på vem du ska kontakta för jobb.

Tre tips från Olle

  1. Låt dina kollegor göra en del av rekryteringsjobbet – genom att hela företaget sprider bilden av en attraktiv arbetsgivare får du fler att aktivt vilja söka sig till er.
  2. Lägg tid på dina Linkedin-annonser. Genomarbetade annonser spar tid och pengar när du får bättre träffsäkerhet samtidigt som du breddar urvalet.
  3. Slarva inte på hemmaplan. Se till att din egen Linkedin-profil är attraktiv och aktiv, annars riskerar du att ge ett slarvigt intryck som får potentiella kandidater att avboka ett möte redan innan ni träffats första gången.

Offert

Offertförfrågan

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600.

Chatt

Chatt

Välkommen att chatta med oss! 

Börja chatta