Fyra konkreta tips på hur du räddar semestern i sommar!

Allt fler hamnar i jobbfällan under semestern. Vi har sammanfattat några vanliga misstag som vi gör under den efterlängtade ledigheten - och hur du kan göra för att undvika dem.


1. Undvik onödiga telefonsamtal – ställ in autosvar på mejlen

Den som skickar ett mejl vill med all säkerhet komma i kontakt med dig. Men i semestertider är det bästa du kan göra att förbereda avsändaren med ett informativt autosvar.

Den mest grundläggande informationen att få med i autosvaret är:

  • Att du inte är i tjänst
  • När du förväntas vara tillbaka på jobbet 
  • Om det finns någon kollega som kan kontaktas istället
  • Alternativa sätt att nå dig om det är högst nödvändigt (till exempel via sms, röstmeddelande eller kanske via hotellreceptionen)

2. Undvik jobbmejlen - stäng av notiserna (på alla enheter)

Det bästa sättet att undvika jobbmejlen när du är ledig, är att stänga av alla notiser för nya e-postmeddelanden. På datorn kan det vara bra att ta bort genvägarna till mejlprogrammet. På smartphonen eller läsplattan kan du flytta mejlikonen till en ny tom sida som du inte har andra appar på. Då kommer du garanterat inte påminnas av mejlen.

3. Samla inspiration och ge utrymme för återhämtning - semestern är rätt tidpunkt

Det är enkelt att tro att längden på semestern skulle vara det mest avgörande för att varva ner och inhämta inspiration. Så är det inte. Det viktigaste är hur du väljer att hantera din lediga tid och inte koppla in jobbet. Då får du mest ut av din semester och får tid för återhämtning och inspiration. Du kan till exempel:

  • Gå på en promenad ensam – gärna i skog och natur där det är lugnt och tyst
  • Läs en bok – helst något som är lättsmält och med så lite koppling till ditt jobb som möjligt
  • Ring en vän du tappat kontakten med – allt för att vidga perspektiven och få ny energi

4. Återhämtning - sömn och vila är viktigt

Se till att ta 7-8 timmars sömn per natt. När vi sover arbetar immunförsvaret och bygger upp våra energidepåer. När vi stressar förbrukas energidepåerna och om vi inte får sova kan immunförsvaret helt enkelt inte fungera optimalt. Därför är det viktigt att du får 7-8 timmars sömn varje natt. Då har du garanterat gett dig själv den återhämtning din kropp behöver för att återställa dina energidepåer.

Glad sommar!

Offert

Offertförfrågan

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600.

Chatt

Chatt

Välkommen att chatta med oss! 

Börja chatta