Så undviker du kostsamma felrekryteringar med rätt arbetsprocess

En rekrytering kan bli en dyr affär – om den som anställs visar sig vara fel person för jobbet. Susanne Werngren, regionchef för Lernia i Stockholm, delar med sig av sina bästa råd för hur risken för felrekryteringar kan förebyggas och hur du istället bäddar för framgång.


1. Har du gjort din hemläxa?

På samma sätt som en målare behöver lägga mycket tid på att få ett slätt underlag för att slutresultatet av den målade väggen ska bli lyckat, måste en rekrytering börja med ett gediget analysarbete. Fusk med förarbetet märks alltid i slutändan.

Innan du ens börjar tänka på annonsen är det alltså dags att ställa frågor kring vem ni söker. Det handlar inte bara om formell kompetens, utan minst lika viktigt är att definiera vilken personlighet den nya medarbetaren bör ha för att komplettera de som redan är anställda.

Gör inte misstaget att ta den enkla vägen med copy-paste på den som innehade tjänsten tidigare eller leta efter en medarbetare som är en kopia på en redan anställd person. Ta istället chansen att tänka nytt, för företagsutveckling gynnas av dynamik.

Ta hjälp av både de personer som kommer att jobba närmast den nya medarbetaren och andra inom företaget, när kravprofilen formuleras. Att många har fått känna sig delaktiga i processen med att definiera vem som ska anställas, bäddar för att den nya personen ska kunna välkomnas in företaget på ett bra sätt.

2. Har du lagt fokus rätt i annonsen?

Att skriva en riktigt säljande rekryteringsannons är ett hantverk, men det finns ett vanligt misstag som även lekmän kan lära sig att undvika: Inled inte annonsen med en lång beskrivning av själva företaget – det är information som kandidaten lätt kan googla fram på egen hand. Då riskerar ni att missa att beskriva det som är väsentligt för den sökande, det vill säga den specifika rollen och dess sammanhang. Det är viktigt att fånga läsarens intresse tidig i annonsen, så att den sökande läser helheten.

Måla istället upp en attraktiv bild av kandidatens plats i organisationen, vilka den kommer att arbeta tillsammans med och hur utmaningarna ser ut.

Har du dessutom lagt ordentlig tid på förarbetet får du din belöning nu. Annonsbeskrivningen är nämligen en spegling av det som kommit fram när ni definierat vilket behov rekryteringen ska fylla.

3. Redo att erbjuda mer än en kopp kaffe på intervjun?

Intervjun är din chans att visa upp er kultur. Ändå gör många misstaget att bara erbjuda kandidaten en kopp kaffe och sedan direkt ta med hen till ett konferensrum för själva intervjun. Ta istället tillvara på det gyllene tillfället att ge kandidaten en inblick i vilket sammanhang hen kan komma att arbeta i. Passa på att visa runt i lokalerna och om det finns möjlighet kanske även hälsa kort på någon framtida kollega. Försök att visualisera ett sammanhang för kandidaten.

Under själva intervjun är det vanligt att många gör samma misstag som vid annonskrivningen: fokus läggs på företagsfakta, när det intressanta är att lära känna varandra. Passa dig för långrandiga uppräkningar om antal anställda och omsättning. Satsa istället på att ge en ärlig bild av era styrkor och svagheter, presentera utmaningarna som något kandidaten kan få vara med och påverka. Skippa floskler som ni ändå inte kan leva upp till, det ökar bara risken för att kandidaten får fel förväntningar som i förlängningen kan leda till att en anställning slutar i förtid.

4. Hur lång är er ombordstigning?

Att varje nyanställd behöver en introduktion till arbetet för att klara sina arbetsuppgifter är de flesta överens om. Men att tro att det räcker att gå parallellt med en kollega i ett par veckor för att skapa en stabil grund för den nyrekryterade är naivt.

Därför kan det vara klokt att skippa ordet introduktion och istället tänka i termen onboarding, vilket står för en mycket längre process där den nyanställde får en chans att växa in i företaget och förstå kulturen.

Det viktiga i sammanhanget är att den nyanställde ska känna att det finns en struktur och plan för hur utvecklingen kommer att se ut, även efter de första två veckornas introduktionsrundtur. Här lägger du grunden för att den du har investerat tid och energi på att rekrytera faktiskt stannar långsiktigt – så att du inte riskerar att behöva göra om hela processen igen.

Lästips! Här kan du läsa en annan artikel om felrekryteringar och hur dyrt det kan bli.

Offert

Offertförfrågan

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600.

Chatt

Chatt

Välkommen att chatta med oss! 

Börja chatta