Rekryteringsskolan del 5: Search

Att få tag i rätt kandidat till jobbet, kräver ibland att den som vill rekrytera lägger tid på en aktivt uppsökande fas.

Läs den femte delen i Rekryteringsskolan, där Lernia delar med sig av kunskap om strukturerad, framgångsrik rekrytering.


Fråga:

Hur hittar jag kandidaterna som inte vet att vi vill anställa och inte har nåtts av våra annonser?

Svar, från Sally Alverstrand, leveransansvarig på Lernia:

Rätt verktyg

Som professionell rekryterare är det vanligt att möta kunder som behöver hjälp med svåra rekryteringar, till exempel av en specialist av något slag. Det frågan ovan beskriver är alltså en situation som kräver search eller headhunting som det också kallas i rekryteringssammanhang.

Processen börjar med en kartläggning av marknaden för den efterfrågade kompetensen. En del av kartläggningen utgår från företagets egna kontakter – som exempelvis de anställdas nätverk och personer som tidigare sökt jobb på arbetsplatsen – och externa databaser som Linkedin. Detta kombineras med en omvärldsanalys, där konkurrenter och andra intressanta företag kartläggs för att ta reda på var det finns störst chans att hitta rätt kompetens.

För att kunna arbeta effektivt är det viktigt att använda rätt verktyg. Det finns en rad olika sökmotorer som går att använda för att leta efter kandidater, men för att få en effektiv rekryteringsprocess är det viktigt att börja sökningen på rätt ställe. En databas som är anpassad efter den kompetens som efterfrågas, oavsett om det är i de egna systemen eller i publika yrkesnätverk som Linkedin.

Systematisera sökningen

Både interna och externa cv-databaser är en bra utgångspunkt för den inledande sökningen.

På nästan alla cv-databaser finns guider för hur just den fungerar och det är ofta väl investerad tid att läsa igenom dessa eller se de instruktionsfilmer som finns, för att kunna arbeta effektivt. Genom att sätta dig in i metodiken, minskar du risken att missa kandidater eller tvärt om få ett för brett urval bara för att du använder verktyget på fel sätt.

Genom att arbeta systematiskt och anteckna vilka sökord du använder vid varje söktillfälle, riskerar du heller inte att förlora dyrbar tid när sökningen pågår över en längre tid.

Använd rätt ord

Sätt dig in i branschens språk, så att du vet vilka ord som används för en viss kompetens. Genom grundlig research får du kunskap om vilka alternativa titlar som dina kandidater kan tänkas använda. En servicetekniker kan till exempel också kallas underhållstekniker och använder du bara det ena begreppet i din sökning riskerar du att missa många potentiella kandidater.

Nischa dina kontaktförsök

Det är på många sätt arbetstagarens marknad just nu och toppkandidaterna får därmed många erbjudanden. För att inte drunkna i en flod av massmejl kan det därför vara värt att sålla bland de du vill kontakta. Lägg krut på att få de du verkligen vill nå att känna sig utvalda. Det går att hitta en bra standard för mejl som både berättar om tjänsten och företaget på ett sätt som får kandidaten att få upp ögonen för just er.

Ta bort trösklarna

Se till att det är lätt för kandidaten att ta kontakt med er när de väl nåtts av ert budskap, det får inte finnas några trösklar när det gäller den fortsatta kommunikationen! Det är nämligen en av faktorerna som avgör om en kontakt på ert initiativ faktiskt leder till en rekrytering eller om kontakten faller på mållinjen.

Eftersom headhunting ofta används i de fall där den efterfrågade kompetensen är begränsad, kan det vara en komplicerad process. I gengäld kan den ge stor effekt när den uppsökande kontakten från en rekryterare resulterar i att ett viktigt jobb blir tillsatt.

Se över era budskap

Under en headhuntingprocess är det extra viktigt att se över vad som kommuniceras i alla kanaler. Hur framställs ert företag, hur visar ni vad ni jobbar med? Det är under rekryteringsprocessen som ert employer brand verkligen sätts på prov.

Tips!

Läs gärna de tidigare artiklarna i rekryteringsskolan. Del 1 om rekryteringsprocessen, del 2 om kravprofilens syfte, del 3 om vad du bör tänka på om du rekryterar själv och del 4 om annonsering.

Offert

Offertförfrågan

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600.

Chatt

Chatt

Välkommen att chatta med oss! 

Börja chatta