Rekryteringsskolan del 4

I artikelserien Rekryteringsskolan delar Lernia med sig av kunskap om hur vi arbetar strukturerat med rekrytering. Nedan kan du läsa om annonsering, men i tidigare inlägg kan du kan också läsa svar om varför rekryteringsprocessen behöv, kravprofilens syfte och vad du bör tänka på om du rekryterar själv.


Fråga:

Hur skriver jag en bra rekryteringsannons?

Jessica Andersson, rekryterare och konsultchef Lernia, svarar:

Tydlighet

Till att börja med måste annonsen vara tydlig med vem du söker, i form av jobbtitel, en beskrivning av vad tjänsten innebär och vad som krävs för att kunna få jobbet. Luddiga formuleringar kan hindra en potentiell kandidat från att skicka in en ansökan, eftersom de inte förstår vad som efterfrågas.

Det är också viktigt att vara tydlig med skillnaden mellan vad som är måsten och vad som är meriterande. Gör klart för kandidaten vad som är absoluta krav för att kunna få tjänsten och vad du bara ser som meriterande, för att inte riskera att skrämma bort kandidater som inte uppfyller alla punkter på önskelistan.

Målgruppsanpassa

En bra rekryteringsannons är anpassad efter målgruppen. Söker du till exempel en kreativ person, bör ditt språk och tilltal matcha den du efterfrågar. Lyft fram de specifika parametrar som är viktiga för målgruppen och ta gärna hjälp av någon som redan arbetar inom området för att få koll på vad som är mest relevant att lyfta fram.

Sökordsoptimera

Arbeta med sökordsoptimering i annonsen, för att öka chansen att nå rätt målgrupp med din annons. Genom att ta reda på vilka ord som är mest relevanta för din annons och använda dessa både i brödtext och punktlistor, rankas annonsen högre i till exempel Googles sökningar.

Passa på att visa upp företaget

Annonsen är också ett bra tillfälle att visa upp ditt företag som arbetsgivare. När du tydligt har berättat vad tjänsten innebär, gör du klokt i att också ta upp mjuka värden, till exempel bra ledarskap, utvecklingsmöjligheter, flexibilitet eller geografiskt läge. Kort och gott det som gör arbetsplatsen unik och attraktiv.

Uppmana till aktion

Skriv i annonsen att kandidaten ska skicka in sin ansökan på en gång, även om ansökningstiden är öppen under en längre tid. Gör det tydligt för kandidaten att rekrytering sker löpande, så att ingen väntar till sista ansökningsdatumet och riskerar att komma in när ni redan har börjat urvalet mellan kandidater som ansökt tidigt.

Vill du läsa mer om rekrytering? Då är den här artikeln vara ett bra tips: Ärligast vinner kampen om de anställda

Offert

Offertförfrågan

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600.

Chatt

Chatt

Välkommen att chatta med oss! 

Börja chatta