Nu tar VR-tekniken klivet in i affärsvärlden – på allvar

Med virtual reality-tekniken kan användaren få känslan av att befinna sig i en parallell verklighet och nu tar tekniken klivet in i affärsvärlden på allvar. Inspireras av innovativa exempel på den växande trenden.


Även om det har talats länge om virtual reality-tekniken, är det först nu den på allvar kommer att slå igenom i affärsvärlden. Det spår bland annat tekniksajten Internetworld.se som utser den till en av de hetaste tekniktrenderna 2016.

Både företag och organisationer har börjat använda tekniken för marknadsföringskampanjer. Till exempel lät Samsung i ett samarbete med FN-organisationen UNHCR och VR-produktionsbolaget Vrse, besökare på företagsmässan Sime ta del av livet i ett flyktingläger i Jordanien

“Det finns exempel som visar att en upplevelse i virtual reality kan vara motsvarande av en fysisk erfarenhet. Det här sättet att verkligen sätta en person i någon annans skor är något som inte går att göra på samma sätt i något annat medium”, säger Elin Wallberg, ansvarig för social innovation och samhällsengagemang på Samsung, till nyhetssajten Breakit. Hon förutspår att tekniken kommer att användas i allt högre utsträckning i samhällsnyttiga funktioner och projekt, som exempelvis utbildning och sjukvård.

Tele2 är ett exempel på företag som satsar på virtual reality i sin marknadsföring, bland annat med projekt som Democratic Front Row, där de lät tre robotar filma Ida Klarnboms modevisning på Stockholm Fashion Week, för att fler skulle ha möjlighet att följa visningen live.

– Jag tror att VR kan bli en aktuell teknik för fler företag att jobba med framåt, just för tillgängligheten den möjliggör, säger Karl Skoog till Internetworld om hur han ser på teknikens utvecklingsmöjligheter.

Volvo är ett annat företag som tagit vara på virtual reality-teknikens möjligheter genom att låta sina kunder ”köra” bilar som inte finns. I USA lät Volvo konsumenterna provköra XC90 via appen ”Volvo reality”, som fungerade tillsammans med VR-glasögonen Google cardboard, rapporterar Dagens Media. De listar vidare en rad svenska exempel på företag och organisationer som använder tekniken, till exempel för att låta sina kunder pröva att kliva ut på plan tillsammans med favoritfotbollslaget till att låta travspelare hänga med på kuskbocken när loppet körs.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Öppna/Stäng

Namn
E-postadress

Nyhetsbrev från Lernia

Offert

Offertförfrågan

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600.

Chatt

Chatt

Välkommen att chatta med oss! 

Börja chatta