Få rätt person att ansöka

Du har målet klart för dig: en ny person ska anställas. Men vet du hur annonsen ska utformas för att rätt person ska vilja ansöka? Experten tipsar om hur du lättast säljer in dina lediga jobb.


Som chef är det enkelt att göra en lång lista över de egenskaper du vill att den anställda ska ha. Men glöm inte att sätta på dig kandidatens glasögon när du skriver platsannonser – det är nämligen ett vanligt misstag arbetsgivare gör, menar Johan Hasslert, marknadschef på jobbsajten CareerBuilder.se.

– Att skriva en bra platsannons handlar inte bara om att lista vad företaget har för krav, utan att även beskriva vad ni erbjuder. Lyft fram det som präglar er företagskultur. Det gör skillnad när kandidaten väljer mellan företag A och B, säger Johan Hasslert.

– Det är lätt hänt att tänka att du som chef ska berätta vad ditt företag erbjuder när kandidaten väl sitter på intervjun, men jag menar att det är för sent. Den du egentligen vill ha som kandidat kanske inte ens skickar in sin ansökan om du inte berättar vad det är ni erbjuder.

Om ett företag inte får rätt kandidater till sina lediga jobb kan det vara värt att se över kravlistan, förklarar Johan Hasslert.

– Önskeprofilen kanske är en kandidat med magisterexamen med 3-5 års arbetslivserfarenhet, men i praktiken kanske två års arbetslivserfarenhet fungerar lika bra om det i övrigt är en bra kandidat. Skriv då det istället och lyft fram vad ni kan erbjuda, till exempel om ni har fyra timmars friskvård i veckan för era anställda eller är ett företag i expansion vilket kan innebära en spännande, framtida karriärutveckling. Måla upp en positiv bild av vad ni erbjuder kandidaten, hellre än att göra en lång lista av skall-krav.

CareerBuilder undersöker regelbundet vad kandidater värdesätter när de söker jobb.

– Högst upp på listan kommer intressanta och spännande arbetsuppgifter. En tredjedel ångrar att de sökt ett jobb när beskrivningen av arbetsuppgifterna inte visar sig stämma överens med verkligheten. Det gäller alltså att hålla balansen mellan att vilja sälja in ett utannonserat jobb och att beskriva verkligheten, säger Johan Hasslert.

Efter arbetsuppgifter rankas geografiskt läge som näst viktigast för kandidaterna och även balans mellan jobb och privatliv värderas högt. Kan en arbetsgivare erbjuda flexibla arbetstider är det alltså något som är väl värt att lyfta fram i en annons.

– Men det viktigaste av allt när man skriver en platsannons är att faktiskt lägga initial tid på att få fram det som är viktigt för just den här rekryteringen. Många har för bråttom när annonsen ska ut och ändrar i princip bara jobbtiteln, men gör du inte grundarbetet kommer det att ta längre tid att hitta rätt kandidat. Av hundra personer som tittar på en annons är det i genomsnitt tre till fem personer som ansöker. Det innebär att det gör stor skillnad för om din tjänst ska bli tillsatt, om din annons får tre eller fem procent att faktiskt göra ansökan.

Offert

Offertförfrågan

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600.

Chatt

Chatt

Välkommen att chatta med oss! 

Börja chatta