Ärligast vinner kampen om de anställda

Den tid då en arbetsgivare kunde marknadsföra en attraktiv bild av sig själv och sedan agera tvärtom är över. Läs tipsen hur du bäst hanterar den nya tidens transparenta rekryteringsvillkor.


När alla kan bli sin egen publicist och där allt fler litar på omdömen av likasinnade, har transparens blivit allt viktigare för de företag och organisationer som bryr sig om sitt arbetsgivarvarumärke.

– Företagen kan inte längre kontrollera sitt employer brand. Förr kunde ett företag göra skillnad mellan hur de presenterade sig på utsidan och hur det såg ut på insidan. Det går inte längre, säger Daniel Krüger, HR-chef på Lernia.

Medarbetarundersökningar numera är att betrakta som mer eller mindre publikt material, menar han, därför är det lika bra att vara öppen med både det som är bra och dåligt det vid nyrekryteringar.

– För att göra en liknelse med dejting: det går inte längre att beskriva sig som en person som gillar träning, resor och långa skogspromenader om det redan under de första träffarna blir uppenbart att du är en soffpotatis med dålig hållning. Däremot kan du säga att du har ambitionen att börja röra på dig och att du söker den som vill vara med dig på den utvecklingsresan.

Det är klart att en arbetsgivare kan streta emot utvecklingen, genom att förbjuda sina anställda att berätta om organisationen. Men den strategin tycker Daniel Krüger är lika poänglös som forna Sovjets försök att kontrollera sina medborgare med säkerhetspolis och angiverisystem.

Istället är vägen till framgång att acceptera den nya transparanta verkligheten. Det första steget är att ta reda på vad ni som arbetsgivare faktiskt kan erbjuda och var ni är på väg.

– Det går inte att sopa problem under mattan. Satsa istället på att utveckla er som organisation, så att ni får fler ambassadörer inom företaget som är villiga att sprida budskapet om vad ni står för och frivilligt försvara er till exempel i en Facebook-tråd, säger Daniel Krüger.

Han lyfter fram ledarskapsutvecklingen roll i att lyckas med detta:

– Med ett bättre ledarskap ökar du antalet personer som känner sig sedda och därmed blir nöjdare och mer engagerade – de som är beredda att försvara företaget. Och har ni svårigheter just nu är det ingen idé att hymla med detta, bara ni har en plan för hur ni ska ta er framåt. Min erfarenhet är att de flesta faktiskt hellre väljer helvetet med en trovärdig plan, än himmelriket i planlöst fritt fall. Att inte hymla med utmaningar kan faktiskt attrahera många högpresterare.

Daniel Krügers tips för transparent employer branding:

  • Acceptera läget. Den nya tidens transparens och peer rating är här för att stanna. Försök inte förbjuda dina medarbetare att kommunicera hur företaget fungerar i verkligheten.
  • Satsa på ledarskapet. Genom att skapa ett riktigt bra ledarskap ökar andelen företagsambassadörer, de anställda som spontant vill sprida budskapet om er som arbetsgivare och är beredda att försvara företaget när det blir kritiserat offentligt.
  • Skriv inte falska annonser. Försök inte låtsas vara något ni inte kan leva upp till i verkligheten. Det är bättre att berätta vad ni är bra på i dag och vad ni planerar att förbättra, än att skönmåla.
  • Kom ihåg att företaget inte behöver bli populärt hos alla, det kan räcka med att slå an rätt ton för en person när någon ny ska anställas.
  • Ta vara på det interna nätverket: en bra person känner ofta en bra person, som kan bli er nästa medarbetare.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Öppna/Stäng

Namn
E-postadress

Nyhetsbrev från Lernia

Offert

Offertförfrågan

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss nedan eller ring 0771-650 600.

Chatt

Chatt

Välkommen att chatta med oss! 

Börja chatta