Draftit AB

Malmö

Junior Digital & Branding Specialist


Ansök senast 25 juli

Draftit hjälper specialister och chefer att ligga steget före genom smarta juridiska webbverktyg. Företaget är experter på att digitalisera juridisk kompetens och att förpacka den i smarta webbaserade verktyg för organisationer och företag.  Draftit har vuxit stabilt sedan starten 2004. I dagsläget arbetar ett fyrtiotal medarbetare som ansvarar för att kunderna ska få en VIP-upplevelse och ligga steget före. Är du intresserad av att arbeta i en framgångsrik organisation som präglas av dedikerade medarbetare och stor arbetsglädje? Välkommen att söka denna utmanande tjänst hos Draftit! www.draftit.se 

Just nu hos oss

Nu finns det en plats för ett tillskott i marknadsdjungeln på kontoret i centrala Malmö. Vi består idag av mig - marknadsföringschefen och vår Event Executive som arbetar stenhårt och anser att detta görs bäst när man har riktigt roligt tillsammans.

Vi producerar den mesta kommunikationen på Draftit, både internt och externt. Ena dagen skriver vi den bäst förklarande artikeln om hur man som chef avslutar en anställning utan tårar och med arbetsdomstolen hängande över ryggen. Sedan bjuder vi in till årets kick-off (som du bara måste följa med på), där vi under två dagar åker iväg på äventyr.

Den stora frågan blir ändå hur man skriver en annons på 150 tecken som beskriver en juridisk tjänst bestående av 1000-tals sidor med information om hur HR-chefer säkerställer kompetensutveckling för lagstiftning inom arbetsrätt och arbetsmiljö bland sin personal. Och ska vi välja lila eller blå lampor till scenen för nästa event? Om du har jobbat med marknadsföring och digital kommunikation i något år och känner att du är redo för utmaningen att göra juridik så förståelig och lättillgänglig som möjligt i ett riktigt pangteam, så finns chansen här.

Draftit arbetar med lagstiftning på det roliga sättet

Innan du läser vidare måste du ju veta vad Draftit gör. Vi ser till att HR-avdelningar, personalchefer, lönespecialister och skolledare arbetar proaktivt och korrekt gentemot rådande lagstiftning. Det är smart. Vi kallar det regelsmart.

Juridik är svårt, men Draftit arbetar för att alla ska kunna förstå vad som gäller. Hos oss arbetar du för att lagstiftning ska vara enkel att hitta, förstå och applicera i organisationen. Givetvis sker allt digitalt, och vi arbetar kontinuerligt med att ta fram nya tekniska lösningar som hjälper chefer och medarbetare att agera korrekt. För ärligt talat finns det andra saker som man också vill lägga tid på förutom juridik. Så vi paketerar den juridiska biten på ett lättillgängligt sätt som skapar tid för organisationer att utveckla och fokusera på sin kärnverksamhet/annat.

För 14 år sedan grundades Draftit, med målet att göra kunskapen kring juridik tillgänglig för en bredare målgrupp och hjälpa dem att fatta beslut på korrekta grunder. Nu har vi vuxit ur kostymen och förra året fick vårt systerbolag Draftit Privacy med nuvarande 40 medarbetare stå på egna ben. Kvar på kontoret i centrala Malmö sitter nu 40 kollegor, även om vi också har ett administrativt center i Arvika. Precis som i en stor familj finns här utrymme för både skratt och grubbel. Det viktiga är att alla får vara precis som de är och att vi alla bidrar med affärsmässighet, glädje och respekt på jobbet!   

Så navigerar vi i marknadsdjungeln

Marknadsföring och kommunikation kan vara en djungel. Våra olika målgrupper är dessutom experter inom sina områden och tack vare Draftit (bland annat) har de stenkoll på läget. Därför krävs det en viss kreativitet inom ramen för lagstiftning när vi kommunicerar externt och internt. Det kan låta komplicerat, och för att kunna göra detta med excellens måste du vilja ta dig an utmaningen att förstå vardagen för våra kunder. Vårt mål är att Draftit ska vara den bästa källan till information om regelefterlevnad och det ska alltid finnas ett värde i kommunikationen vi bedriver – oavsett kanal och målgrupp.

Du och jag delar upp de operativa uppgifterna, medan vår Event Executive sköter våra event. Därför är det viktigt att vi två kompletterar varandra kunskapsmässigt, och att hela marknadsteamet fungerar tillsammans rent personlighetsmässigt. Jag skulle vilja se att du kompletterar min helhetssyn på Draftits lösningar. Skulle du säga att du har ett detaljseende och intresse för att omvandla analys till praktisk förändring? Perfekt. Det vore riktigt coolt om du gillar att testa nya tekniska lösningar och har drivkraften att ta fram underlag för att kunna förbättra våra flöden. Du behöver inte kunna allt från början, men har ett genuint intresse för att lära dig nya uppgifter och testa nya tekniska lösningar.

Är du rätt för rollen?

Draftit är ett vinstdrivande företag och marknadsavdelningen arbetar mot flera mål och KPI:er. Vi vill framöver skapa ännu bättre resultat i befintliga kanaler. Framför allt tror jag att vi kan hitta nya tekniska lösningar som förbättrar upplevelsen på vår hemsida.

För att vi ska lyckas vet också du hur man skapar resultat i befintliga kanaler och har en förmåga att se hur olika kanaler kan kombineras för att nå uppsatta mål. Detta är för oss viktigt eftersom vi är ett litet team som måste samarbeta för att leverera goda resultat. Samtidigt ska vi ha tid för att ha roligt på vägen.

Need to have: 

  • Contentproduktion i form av blogginlägg anpassade mot målgrupp, uppdateringar på sociala medier och kortare annonser. Är du en fena på att hitta på klockrena rubriker är det ett plus!
  • Wordpress eller liknande. Här handlar det om att justera och publicera innehåll, men vi behöver t.ex. också koppla ihop formulär mot CRM. Det underlättar om du har grundläggande kunskap om hur HTML/CSS fungerar och kan redigera text i HTML-läge.
  • Annonsering i digitala kanaler. Vi använder idag LinkedIn och AdWords för digital annonsering. Det viktiga är inte att du kan sätta upp kampanjer, men du ser en utmaning i att formulera dig tydligt och kortfattat i dessa annonsformat och reviderar resultatet löpande.
  • Google Analytics och analys av användarbeteende. Vilka sidor och CTA:s fungerar bra och vilka bör vi förbättra? Hur ser konverteringsfrekvensen ut för besökarna beroende på var de kommer ifrån? Vilka kampanjer fungerar bättre än andra och varför?

Nice to have - som grädde på moset kanske du också vet något om:

  • Apsis eller liknande. Vi gör alla våra utskick i Apsis, och du kommer använda det vid utskick om nya kampanjer, nyhetsbrev och i kommunikation mot kunder och internt.
  • Adobe CC. Photoshop, InDesign eller Illustrator är vad vi använder när vi tar fram material. Det är inget krav att kunna, men du kommer garanterat att lära dig delar av detta med tiden.
  • Videoproduktion, förmodligen med Premiere Pro. Vi vill gärna använda video mer, och har du erfarenhet av att producera och implementera videos blir det stora tummen upp!
  • Både on-site och teknisk kunskap är värdefullt när du producerar innehåll och utvärderar våra hemsidors funktionalitet.
  • Navigera CRM-system. Hur information i CRM kan användas för att skapa bättre flöden i kommunikationen. Kom ihåg att marknadsteamet inte bara kör externa kampanjer, vi har också över 3000 kunder som vi informerar om nya event och produktuppdateringar.

Ovan är exempel på vad du kommer genomföra tillsammans med oss och vi hoppas att du tycker det låter lika spännande, varierande och utmanande som oss! Ditt personliga driv och din önskan om att lära mer är minst lika viktig.

 Nästa steg framåt

I denna rekryteringsprocess jobbar jag tillsammans med vår rekryteringsspecialist. Vi vill båda att du skickar ett personligt brev där du beskriver varför du skulle passa som Junior Digital & Branding Specialist hos oss. Bifoga ditt CV.

Nästa steg blir att träffa vår rekryteringsspecialist Linda så vi kan stämma av att rollen är intressant för bägge parter. Om det ser ut att matcha kommer vi att skicka ett case där du får visa dina kunskaper i praktiken.  Utifrån det går vi vidare med ytterligare intervjuer och tester – allt för att både du och vi ska få en så grundlig och kraftfull start som möjligt på vår fortsatta resa.

/ Karolina Örsta, Marknadsföringschef på Draftit och Linda Billstrand, Rekryteringsspecialist

P.S. Jag vill gärna att du inledningsvis ställer frågor till vår rekryteringsspecialist Linda, så kontakta henne om du undrar något. Hon är pigg och nyfiken på att veta mer om dig! Du når Linda på 0732 00 57 56.

 

Ansökan


Har du frågor om tjänsten?

Linda Billstrand, Rekryterare


0771-650 650

Referensnummer: 39824

Vi söker dig som söker jobb

Vi hjälper dig på din väg till arbete eller studier! Tillsammans hittar vi ett jobb eller utbildning som passar dig och dina önskemål.

Dela gärna